de vijf lean principes

De vijf lean principes

Lean komt oorspronkelijk uit Japan, bij Toyota vandaan. Het staat bekend om de ‘vijf lean principes’. Deze principes zijn:

  • Waarde
  • Waardestroom
  • Flow
  • Pull
  • Perfectie

Wat dit precies betekent, en waar de principes voor staan zetten we voor je op een rijtje.

                                                    5 principes van lean

WAARDE

Dit staat voor de ‘waarde’ die je oplevert aan het einde van je proces. Je moet je daarom altijd afvragen voor wie het eindresultaat bedoeld is, en wat diegene precies verwacht. Ofwel, wie is de klant, en wat wil deze klant precies hebben? Dat is de waarde die je gaat leveren.

WAARDESTROOM

De volgende stap is om te kijken hoe deze waarde in jouw proces wordt opgebouwd in de ‘waardestroom’. Dit zijn de verschillende activiteiten die worden uitgevoerd, en leiden tot het eindresultaat. Door kritisch te kijken naar hoe je de waardestroom opgebouwt, kun je activiteiten die niets toevoegen aan het eindproduct schrappen.

FLOW

‘Flow’ aanbrengen in je proces wil zeggen dat je ervoor zorgt dat het goed ‘doorstroomt’. Activiteiten kunnen achter elkaar worden uitgevoerd, zonder dat er dingen stil komen te liggen. De werkzaamheden zijn op elkaar afgestemd, ook als deze door verschillende personen/afdelingen worden uitgevoerd.

PULL

‘Pull’ is het tegenovergestelde van ‘push’. Je kunt pull vergelijken met hoe er in een supermarkt gewerkt wordt. Als je bijvoorbeeld een krat bier afrekent bij de kassa, wordt er bij de bevoorrading direct een nieuwe besteld. Anders gezegd is afname een signaal om het proces aan het begin opnieuw op te starten.  

                                                      Control

PERFECTIE

Perfectie slaat op het principe van continu verbeteren. Voorgaande stappen kun je achter elkaar uitvoeren. Omdat veel dingen als klantwensen, technologie en wetgeving constant veranderen, moet je continue blijven checken of je nog wel het goede doet. Je streeft daarbij naar perfectie. Waarschijnlijk bereik je perfectie nooit, maar het zorgt ervoor dat je altijd bezig blijft met verbeteren

De 5 principes van lean zijn de basis van de lean filosofie. Bij Toyota hebben ze verschillende tools en technieken ontwikkeld om aan de hand van deze principes hun processen continu te verbeteren.

Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?

Volg ons op social media!

Zelf yellow belt worden?

de vijf lean principes

De vijf lean principes

Lean komt oorspronkelijk uit Japan, bij Toyota vandaan. Het staat bekend om de ‘vijf lean principes’. Deze principes zijn:

  • Waarde
  • Waardestroom
  • Flow
  • Pull
  • Perfectie

Wat dit precies betekent, en waar de principes voor staan zetten we voor je op een rijtje.

                                                    5 principes van lean

WAARDE

Dit staat voor de ‘waarde’ die je oplevert aan het einde van je proces. Je moet je daarom altijd afvragen voor wie het eindresultaat bedoeld is, en wat diegene precies verwacht. Ofwel, wie is de klant, en wat wil deze klant precies hebben? Dat is de waarde die je gaat leveren.

WAARDESTROOM

De volgende stap is om te kijken hoe deze waarde in jouw proces wordt opgebouwd in de ‘waardestroom’. Dit zijn de verschillende activiteiten die worden uitgevoerd, en leiden tot het eindresultaat. Door kritisch te kijken naar hoe je de waardestroom opgebouwt, kun je activiteiten die niets toevoegen aan het eindproduct schrappen.

FLOW

‘Flow’ aanbrengen in je proces wil zeggen dat je ervoor zorgt dat het goed ‘doorstroomt’. Activiteiten kunnen achter elkaar worden uitgevoerd, zonder dat er dingen stil komen te liggen. De werkzaamheden zijn op elkaar afgestemd, ook als deze door verschillende personen/afdelingen worden uitgevoerd.

PULL

‘Pull’ is het tegenovergestelde van ‘push’. Je kunt pull vergelijken met hoe er in een supermarkt gewerkt wordt. Als je bijvoorbeeld een krat bier afrekent bij de kassa, wordt er bij de bevoorrading direct een nieuwe besteld. Anders gezegd is afname een signaal om het proces aan het begin opnieuw op te starten.  

                                                      Control

PERFECTIE

Perfectie slaat op het principe van continu verbeteren. Voorgaande stappen kun je achter elkaar uitvoeren. Omdat veel dingen als klantwensen, technologie en wetgeving constant veranderen, moet je continue blijven checken of je nog wel het goede doet. Je streeft daarbij naar perfectie. Waarschijnlijk bereik je perfectie nooit, maar het zorgt ervoor dat je altijd bezig blijft met verbeteren

De 5 principes van lean zijn de basis van de lean filosofie. Bij Toyota hebben ze verschillende tools en technieken ontwikkeld om aan de hand van deze principes hun processen continu te verbeteren.

Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?

Volg ons op social media!

Zelf yellow belt worden?