lean huis

Het lean huis

De lean filosofie kun je samenvatten in een ‘lean huis’. Dit huis staat gebouwd op een fundament van continu verbeteren. De kern bestaat uit mensen, te midden van de pijlers snelheid en kwaliteit. In het dak vind je lage kosten.

Continu verbeteren

Binnen de lean filosofie draait het om continu verbeteren. De filosofie is: als iedereen het elke dag een klein beetje beter doet, dan leiden al die kleine verbeteringen bij elkaar tot een hele grote verbetering. Met in gedachten het einddoel, de stip op de horizon. Iedereen wordt hierdoor gestimuleerd om na te denken hoe werkzaamheden beter kunnen, ook al betekent dit dat je tijdelijk even iets stil legt om na te denken.  het lean huis mobiel

Mensen

Mensen zijn het belangrijkste wat er is binnen een organisatie. Dat zijn namelijk degenen die het werk doen, en die waarde leveren voor de klant. Daarom moet je ervoor zorgen dat deze mensen zich gewaardeerd voelen, en dat ze optimaal gefaciliteerd worden in het uitvoeren van hun werkzaamheden. Onder deze mensen vallen naast medewerkers ook klanten en leveranciers. Een goede relatie met hen is binnen de lean filosofie erg belangrijk.

Kwaliteit & Snelheid

De eerste pijler is kwaliteit. Binnen lean gaat kwaliteit altijd voor snelheid. Zorg altijd eerst dat je proces goed verloopt, en kijk daarna of je het proces kunt versnellen. Kwaliteit staat hier ook wel voor de Japanse term ‘jidoka’, ofwel kwaliteit inbouwen bij de bron. Hiermee wordt bedoeld dat je fouten moet herstellen op het moment dat ze zich voordoen, en niet achteraf. Snelheid wordt ook wel met de term ‘Heijunka’ aangeduid. Er zijn verschillende tools en technieken die je kunt inzetten om de kwaliteit van een proces te verbeteren.

Lage kosten

Als zowel de kwaliteit als de snelheid van je proces op orde is, zal dat uiteindelijk leiden tot lage kosten. Dit is echter geen doel op zich! De kosten of tijd die je bespaart bij het verbeteren van een proces, gebruik je juist om te investeren in een nieuwe verbetering. Op deze manier blijf je continue verbeteren.

Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?

Volg ons op social media!

Zelf yellow belt worden?

lean huis

Het lean huis

De lean filosofie kun je samenvatten in een ‘lean huis’. Dit huis staat gebouwd op een fundament van continu verbeteren. De kern bestaat uit mensen, te midden van de pijlers snelheid en kwaliteit. In het dak vind je lage kosten.

Continu verbeteren

Binnen de lean filosofie draait het om continu verbeteren. De filosofie is: als iedereen het elke dag een klein beetje beter doet, dan leiden al die kleine verbeteringen bij elkaar tot een hele grote verbetering. Met in gedachten het einddoel, de stip op de horizon. Iedereen wordt hierdoor gestimuleerd om na te denken hoe werkzaamheden beter kunnen, ook al betekent dit dat je tijdelijk even iets stil legt om na te denken.het lean huis mobiel

Mensen

Mensen zijn het belangrijkste wat er is binnen een organisatie. Dat zijn namelijk degenen die het werk doen, en die waarde leveren voor de klant. Daarom moet je ervoor zorgen dat deze mensen zich gewaardeerd voelen, en dat ze optimaal gefaciliteerd worden in het uitvoeren van hun werkzaamheden. Onder deze mensen vallen naast medewerkers ook klanten en leveranciers. Een goede relatie met hen is binnen de lean filosofie erg belangrijk.

Kwaliteit & Snelheid

De eerste pijler is kwaliteit. Binnen lean gaat kwaliteit altijd voor snelheid. Zorg altijd eerst dat je proces goed verloopt, en kijk daarna of je het proces kunt versnellen. Kwaliteit staat hier ook wel voor de Japanse term ‘jidoka’, ofwel kwaliteit inbouwen bij de bron. Hiermee wordt bedoeld dat je fouten moet herstellen op het moment dat ze zich voordoen, en niet achteraf. Snelheid wordt ook wel met de term ‘Heijunka’ aangeduid. Er zijn verschillende tools en technieken die je kunt inzetten om de kwaliteit van een proces te verbeteren.

Lage kosten

Als zowel de kwaliteit als de snelheid van je proces op orde is, zal dat uiteindelijk leiden tot lage kosten. Dit is echter geen doel op zich! De kosten of tijd die je bespaart bij het verbeteren van een proces, gebruik je juist om te investeren in een nieuwe verbetering. Op deze manier blijf je continue verbeteren.

Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?

Volg ons op social media!

Zelf yellow belt worden?