Klantwaarde

Klantwaarde

Het begrip ‘klantwaarde’ zul je vaak horen vallen als je met lean bezig bent. Maar wat is het precies? Kortgezegd draait het hierbij om twee zaken: de klant en de waarde die je aan hem/haar levert.

Klantwaarde: de klant

Laten we beginnen met de klant. Vaak wordt de klant gezien als de eindgebruiker van een product of dienst, of degene die iets koopt. Dit zijn ‘externe klanten’. Daarnaast kun je ook interne klanten hebben. Dit kan een collega zijn, of een andere afdeling. Dit zijn personen die verdergaan met iets wat jij aanlevert, of dit nou een product of bijvoorbeeld informatie is maakt niet uit.

Klantwaarde: waarde

Elke klant, zowel intern als extern, heeft bepaalde verwachtingen van wat hij/zij krijgt. Dit is de waarde die je levert. Het dus belangrijk dat je om te beginnen precies weet wat die waarde inhoudt. Wat wil de klant geleverd krijgen? Op welke manier? Aan welke eisen moet het precies voldoen. Als je deze klantwaarde hebt gedefinieerd, kun je in je proces nagaan of deze waarde ook exact zo gerealiseerd wordt zoals de klant het wil.

Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?

Volg ons op social media!

Zelf yellow belt worden?

Klantwaarde

Klantwaarde

Het begrip ‘klantwaarde’ zul je vaak horen vallen als je met lean bezig bent. Maar wat is het precies? Kortgezegd draait het hierbij om twee zaken: de klant en de waarde die je aan hem/haar levert.

Klantwaarde: de klant

Laten we beginnen met de klant. Vaak wordt de klant gezien als de eindgebruiker van een product of dienst, of degene die iets koopt. Dit zijn ‘externe klanten’. Daarnaast kun je ook interne klanten hebben. Dit kan een collega zijn, of een andere afdeling. Dit zijn personen die verdergaan met iets wat jij aanlevert, of dit nou een product of bijvoorbeeld informatie is maakt niet uit.

Klantwaarde: waarde

Elke klant, zowel intern als extern, heeft bepaalde verwachtingen van wat hij/zij krijgt. Dit is de waarde die je levert. Het dus belangrijk dat je om te beginnen precies weet wat die waarde inhoudt. Wat wil de klant geleverd krijgen? Op welke manier? Aan welke eisen moet het precies voldoen. Als je deze klantwaarde hebt gedefinieerd, kun je in je proces nagaan of deze waarde ook exact zo gerealiseerd wordt zoals de klant het wil.

Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?

Volg ons op social media!

Zelf yellow belt worden?