
PROCESSEN
Processen in organisaties
In organsaties lopen verschillende processen door elkaar. De kans is groot dat ook jij onderdeel bent van één of meerdere processen. Maar wat is een het precies? We leggen het je uit, en vertellen wat voor soort proccessen er zijn binnen jouw organisatie.
Definitie van een proces
Een proces is een ordening van activiteiten, met een expliciet begin en einde, gericht op het doelbewust totstandkomen van een product of dienst voor een (interne) klant.
In deze definitie staat dat een proces altijd een expliciet begin heeft. We noemen dat ook wel de trigger. Dit is een signaal dat aangeeft dat het proces van start gaat. Dit kan bijvoorbeeld een binnenkomend telefoontje of e-mail zijn.



Leveranciers & klanten
Die trigger waarmee het proces van start gaat, wordt altijd aangeleverd door iets of iemand. Dit is degene die belt, of een bestelling doet. We noemen deze persoon de leverancier. Hij ‘levert’ als het ware de input aan om va start te gaan.
Een proces heeft ook altijd een expliciet doel, het moet een bepaald resultaat opleveren. Dit resultaat is bedoeld voor iemand, namelijk een klant. Dit kan zowel een interne als een externe klant zijn. Je levert bijvoorbeeld een bestelling af bij een klant, maar het kan ook zijn dat je een rapport aflevert bij een andere afdeling van je eigen organisatie.





Proces: samenspel van elementen
Een proces is dus vooral een samenspel van leveranciers en klanten, en input en output. Ze vinden overal binnen organisaties plaats. Daarnaast kun je ook onderscheid maken in het soort proces waar je mee te maken hebt.
Primair processen: dit zijn de processen waarin de kernactiviteit van jouw orrganisatie plaats vind. Met deze processen verdien je als organisatie je geld.
Secundair processen: deze processen ondersteunen het primaire proces. Denk bijvoorbeeld aan administratie, facilitaire zaken en HR
Bestuurlijke processen: In deze processen worden besluiten genomen over het doel en de strategie van de organisatie.
Als het goed is, zijn de verschillende primaire, secundaire en bestuurlijke processen goed op elkaar afgestemd. Het primaire proces is zo afgestemd dat de doelstellingen die gesteld zijn in de bestuurlijke processen behaald kunnen worden. De secundaire processen ondersteunen hierin.
Ook interessant:
Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?
Volg ons op social media!
Zelf yellow belt worden?





Processen in organisaties
In organsaties lopen verschillende processen door elkaar. De kans is groot dat ook jij onderdeel bent van één of meerdere processen. Maar wat is het precies? We leggen het je uit, en vertellen wat voor soort proccessen er zijn binnen jouw organisatie.
Definitie van een proces
Een proces is een ordening van activiteiten, met een expliciet begin en einde, gericht op het doelbewust totstandkomen van een product of dienst voor een (interne) klant.
In deze definitie staat dat een proces altijd een expliciet begin heeft. We noemen dat ook wel de trigger. Dit is een signaal dat aangeeft dat het proces van start gaat. Dit kan bijvoorbeeld een binnenkomend telefoontje of e-mail zijn.



Leveranciers & klanten
Die trigger waarmee het proces van start gaat, wordt altijd aangeleverd door iets of iemand. Dit is degene die belt, of een bestelling doet. We noemen deze persoon de leverancier. Hij ‘levert’ als het ware de input aan om aan om van start te gaan.
Het proces heeft ook altijd een expliciet doel, het moet een bepaald resultaat opleveren. Dit resultaat is bedoeld voor iemand, namelijk een klant. Dit kan zowel een interne als een externe klant zijn. Je levert bijvoorbeeld een bestelling af bij een klant, maar het kan ook zijn dat je een rapport aflevert bij een andere afdeling van je eigen organisatie.





Proces: samenspel van elementen
Het is dus vooral een samenspel van leveranciers en klanten, en input en output. Ze vinden overal binnen organisaties plaats. Daarnaast kun je ook onderscheid maken in het soort proces waar je mee te maken hebt.
Primair processen: dit zijn de processen waarin de kernactiviteit van jouw orrganisatie plaats vind. Met deze processen verdien je als organisatie je geld.
Secundair processen: deze processen ondersteunen het primaire proces. Denk bijvoorbeeld aan administratie, facilitaire zaken en HR
Bestuurlijke processen: In deze processen worden besluiten genomen over het doel en de strategie van de organisatie.
Als het goed is, zijn de verschillende primaire, secundaire en bestuurlijke processen goed op elkaar afgestemd. Het primaire proces is zo afgestemd dat de doelstellingen die gesteld zijn in de bestuurlijke processen behaald kunnen worden. De secundaire processen ondersteunen hierin.
Ook interessant:
Op de hoogte blijven van lean of meer artikelen lezen?
Volg ons op social media!